Pengenalan Dari Cik Ezumie ^_^

My photo
kangar, perlis, Malaysia
Aku seorang Lecture bahagian Architecture di sebuah kolej di terengganu.Aku minat benda2 seni,photography,senibina dll. Aku seorang yang Gila2 dan kadang2 otak xberapa betul sangat.. Suka berkawan dan happy go lucky.

Followers Cik Ezumie ^_^

Sunday, December 30, 2012

Photo: Cara aku shoot wedding or pertunangan

Syukur Alhamdulillah.. diberi peluang sekali lagi untuk mnghidup udara di muka bumi Allah ini.. Beberapa hari lalu baru je selesai shoot majlis pertunangan seorang sahabat ini..


Untuk shoot majlis pertunangan or wedding.. Apa2 pun kita perlu membuat persediaan dari segi Setting kemera, perancangan dan pelan utk mendapatkan hasil gambar yg cantik dan kreatif.. Mmg agak susah.. bagi aku yg xberapa pandai utk mengambil model ni mmg rasa sgt sukar.. Skrg ni utk event kecik syukur Alhamdulillah.. aku terima jgk.. ada 2 3 org mintk utk aku shoot wedding diorg kebanyakkan aku tolak dan tolak..bukan sebab belagak..tp aku mmg xbrapa terre utk shoot model or wedding.. Landskap boleh la.. huhuhu.. Tapi utk member ni aku terpaksa coz kawan baik aku.. so nk xnk terpaksa lah aku terima... 

So utk yg ni aku juz share Majlis pertunangan.. persiapa yg macam mana perlu dibuat bg newbie cm aku ni or yg xpnah langsung main shoot model? hehhehe.. aku hanya ikot beberapa tunjuk ajar masta dan otai yg merakumi shbt photography aku jugak... Utk mnghasilkan gambar cunn..
1. buat perancangan / upload gambar dari google utk contoh.
2. Lakar / rancang utk mengambil angle model..
3. cuba shoot tmpt gelap dan cerah utk dpt setting yg betul.. (prtis sblum majlis) utk memahirkan lg setting.
4. betri kmera dan speedlight harus cukup dan penuh..
5. dtg awal tmpt majlis..
6. tgk sekeliling rumah / majlis
7. perkara yg harus ada utk majlis pertunangan adalah, gambar rombongan lelaki dpt, fmly bertukar dulang, perbincangan ramai2 utk tarikh perkahwinan, gambar perempuan sedang bersiap/makeup/sedang menunggu/ perempuan keluar dr bilik , sarung cincin, gambar bersama bakal ibu mentua, fmly laki dan ppuan dan utk penambahan ikot kreativiti anda.. gambar2 hantaran pun jgn lupa itu penting.. Outdoor atau pose lain terpulang..

harap2 dpt la serba sdikit nasihat dan cara yg telah sy buat utk shoot majlis tunang or wedding.. Yg buruk itu dtg dr sy sendiri.. dan yg baik itu dtg dr Allah swt.. sama2 kita berkongsi.. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Try us on Wibiya!