Pengenalan Dari Cik Ezumie ^_^

My photo
kangar, perlis, Malaysia
Aku seorang Lecture bahagian Architecture di sebuah kolej di terengganu.Aku minat benda2 seni,photography,senibina dll. Aku seorang yang Gila2 dan kadang2 otak xberapa betul sangat.. Suka berkawan dan happy go lucky.

Followers Cik Ezumie ^_^

Sunday, December 2, 2012

RESEPI : PUDING TRIFLE



salammm...Haaaa...hari ni ezumie nk kongsi2 resepi yg ezumie dh buat semalam.. Huhuhu tetibe dtg mood rajin nk buat.. hehe malas nk membebel pnjang moh l kite skudeng2 ye..

Puding Trifle

Bahan2

Swiss roll
1 tin fruit cocktail
Kristal Jelly
1 tin susu cair + 1 tin air + 7 sudu gula 
4 sudu besar tepung kastad - sukatan membukit
Yogurt atau whipping cream - guna whipping cream (yg ni sy xpkai coz kt giant abis stok) hehe

cara2 nk buat : 


Lapisan 1
Potong Swiss roll anggaran 1.5cm tebal, susunkan dalam acuan (bekas pyrex baru nampak lapisan nanti). Tuangkan air fruit coktail keatas swiss roll hingga lembab, ketepikan dulu.




Lapisan 2
1 tin susu cair + 1 tin air + 7 sudu gula dimasak atas api (sambil tu bancuhkan 4 sudu tepung kastad dengan 1/2 tin air). Bila susu mendidih, kecilkan sedikit api kemudian masukkan bancuhan tepung kastad, kacau hingga menjadi likat. Tuang diatas lapisan 1 tadi.




 

Lapisan 3
Buahan koktail tadi ditabur atas lapisan 2 (kastad). Ketepikan sekejap.








Lapisan 4
Masak air panas mengikut sukatan pada kotak jelly, hingga mendidih. Masukkan hkan jelly tersebut dalam air panas, tunggu sejuk sedikit tapi masih dalam keadaan cair baru tuang keatas lapisan 3 (buah buahan).






Lapisan 5
Bila jelly dah beku sapukan yogurt ataupun whipping cream keatasnya, kalau nak cantik lagi taburkan dengan buah strawberry keatasnya......ezumie xtaruk pun whipping cream coz tgk kt giant dh abiss.. hehhehee.. walahhh dah bolehh makan.. nyummyyyy.. ^_______^





3 comments:

cikfam said...

ni fav pam dolu2..sedap gila lame xwat..since dh duk rumah sewa sume nye mls mkn je rajin :P nk share jgk la ape yg pam dh try tp nye xde mase nk update :(

ezumie esbarisma said...

hehe..peh nk ikotkan bukan reti masak tp peh suke2 nk mencuba.. tp dh jadi mcm hobi lak skrg ni.. i luv food.. biar la gumuks pun.. janji happy ada hobi cmni..nnt try la share pam nye mana tahu leh tukar resepi.. :P

ezumie esbarisma said...

hehe..peh nk ikotkan bukan reti masak tp peh suke2 nk mencuba.. tp dh jadi mcm hobi lak skrg ni.. i luv food.. biar la gumuks pun.. janji happy ada hobi cmni..nnt try la share pam nye mana tahu leh tukar resepi.. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Try us on Wibiya!