Pengenalan Dari Cik Ezumie ^_^

My photo
kangar, perlis, Malaysia
Aku seorang Lecture bahagian Architecture di sebuah kolej di terengganu.Aku minat benda2 seni,photography,senibina dll. Aku seorang yang Gila2 dan kadang2 otak xberapa betul sangat.. Suka berkawan dan happy go lucky.

Followers Cik Ezumie ^_^

Wednesday, April 6, 2011

Perlu Ke semua Guru wajib Menjalani pemeriksaan mental???

assalamualaikum.... ^______^

Syukur ke hadrat Ilahi kerana aku dapat menulis di bloq ini lagi.. Bukan apa 2-3 hari ni aku agak sebuk menyiapkan Fortfolio student dan jadual diorg nk final exam.. Agak bertimbun-timbun file dimeja ku ini.. tak xtahu nak siapkan yang mana dulu ..serabuttttttt...!!!!!

Tapi bukan itu yang aku nak pertikaikan.. Gara-gara aku xbaca surat khabar hari tu (kes kedai surat khabar jauh dan xde tv kt umah ) hehe..., Aku terbaca la status member aku kt FB.. Dia cakap Guru wajib menjalani Ujian Mental..!!!! Wow..!! Terus aku terpaku tgk status dia..hehe bukan ape,walaupun aku bukan cikgu sekolah,tapi lecture tu ada la bau bau bacing gak kan kan.. Ini semua kes ada seorang guru iaitu ustaz pukul murid berumur 7 tahun sampai mati..kalau xsilap aku la..coz aku mmg xbaca surat khabar hari tu..

Bagi pendapat aku la..Mental dia tu masih ok kot.. cuma dia xdpt kawal emosi dia.. keimanan dia tu xkuat. Xde kesabaran dalam diri. Mungkin YA ,dia mengalami tekanan..tapi xsemestinya seorang yang menghadapi tekanan itu menghadapi masalah mental?? kalau semua orang menghadapi tekanan abis laa..aku yang kena siapkan kerja2 ni menghadapi tekanan kerja..er..er.. mental jugak kahh??? glupp..!!

Apa-apa yang penting..kesabaran kita tu kena ada dlm diri,iman kena kuat.. bukan hanya berlaku pada golongan biasa pun,ustad malah tok iman sekali pun ada tekanan tp kita perlu bijak mengawal emosi..kalau nak ada ujian mental tu pun ok gak..tp mcm seramm je kan..ngeee

Bila emosi mengawal diri kita...hasutan iblis dan si neraka mula menambah-nambah api nya.. disebabkan itu kita gagal mengawal emosi..Insyaallah kekal kan Ibadah,jauhi segala kemungkaran,reda kan amarah dengan air wuduk..insyaallah semoga kita dijauhkan dari melakukan benda2 yang xdiingini....... (turut simpati pada mangsa) alfatihah

4 comments:

sabenazakey said...

mintak dijauhi la,.huhu

ezumie esbarisma said...

harap2 mcm tu..

♥ bella nabila ♥ said...

ala 99 jer..xsempat jd yg 100 huhu

ezumie esbarisma said...

hehehe ^_^ alaa.... nanti ezumi buat banner untuk yang follower 100 ke atas..huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Try us on Wibiya!